srijeda, 3. lipnja 2015.

Osvrt na studentsku konferenciju: treći dan

PIŠE Bernarda Đurić (2. godina)
Ispravila: Sagita Mirjam Sunara, doc.
Fotografije: Mladen Čulić, izv. prof.
Opisi slika: S. M. Sunara

Zadnji dan Konferencije započeo je predavanjem dviju studentica iz Ljubljane, Marjete Klemenčič i Petre Juvan. Njih su dvije predstavljale projekt koji je uključivao znanstveno ispitivanje, tehničku analizu, dokumentiranje i restauriranje preko 150 djela umjetnika Gabrijela Stupice (1913.–1990.). Na projektu je surađivalo nekoliko ustanova: Restauratorski odjel Moderne galerije u Ljubljani, Odjel za konzervaciju-restauraciju Akademije za likovnu umjetnost i dizajn u Ljubljani, Sveučilište u Ljubljani, Restauratorski centar Instituta za zaštitu kulturne baštine Slovenije i Nacionalna galerija Slovenije.

Marjeta Klemenčič i Petra Juvan

Sljedeće je predavanje održala Cäcilia Kegley iz Beča. Ona je dobila zadatak da osmisli prezentaciju romaničkih fragmenata iz crkve sv. Nikole u gradiću Matrei u Tirolu. Za vrijeme arheoloških istraživanja 1997. godine, u crkvi je pronađeno 600 ulomaka oslikane žbuke. Ti ulomci pripadaju stropnom osliku. Neki će se ulomci izložiti u crkvi, a Cäcilia je osmislila nekoliko rješenja za njihovu prezentaciju. Meni je ovo bilo najbolje izlaganje na 12. međunarodnoj konferenciji studija konzervacije-restauracije. Publika je imala isto mišljenje pa je Cäcilia dobila nagradu za najbolje usmeno izlaganje. Imala je odličan nastup, sve je detaljno objasnila, od problema do rješenja. Moram spomenuti i to da Cäcilia izvrsno govori engleski jezik.

Cäcilia Kegley

Studenti iz Krakova Filip Pelon i Bartosz Zarębski istražili su povijest i tehnologiju izrade dviju kasnosrednjovjekovnih slika na drvu. Obje su slike u prošlosti doživjele brojne preinake, od promjene dimenzija do raznih popravaka i preslikavanja. Slike se razlikuju po formalnim i stilskim obilježjima, no mogu se pripisati krugu umjetnika koji su djelovali na području povijesne regije Małopolska; to je bio najveći doprinos Filipova i Bartoszeva istraživanja.

Filip Pelon i Bartosz Zarębski

Joanna Sitnik iz Poljske prezentirala je istraživanje u kojemu je sudjelovala tijekom semestra provedenog u Belgiji; tamo je boravila u okviru programa Erasmus. Joanna je proučavala prirodu čađe i njezin utjecaj na bojani sloj. Usto je ispitivala mogućnost odstranjivanja čađe s uljanih slika pomoću otapala. Ova tema bila mi je potpuno nova; nisam do sada razmišljala o tome kakva onečišćenja i oštećenja može uzrokovati požar, i koliko je teško sanirati njegove posljedice. Publika je imala dosta pitanja, najviše ih je zanimalo zašto su se ispitivala samo "tradicionalna" otapala, odnosno zašto nisu testirani tzv. Wolbersovi gelovi.

Joanna Sitnik

Nakon Joanninog predavanja, otišli smo na kratku pauzu. Prije toga smo ocijenili sadržaj svakog izlaganja i kvalitetu Powerpoint prezentacije. Članovi Organizacijskog odbora su za vrijeme pauze probrojavali glasove. Nakon toga je profesorica Sagita Mirjam Sunara predstavila Nagradu "Zvonimir Wyroubal".

Nagrađeni studenti

Nagrada za najbolju PPT-prezentaciju pripala je Vladimiru Pajiću, Marini Tekić, Mišia Jovanoviću i Tijani Lekić iz Srbije. Najboljim usmenim izlaganjem ocijenjeno je ono Cäcilije Kegley iz Austrije. Studenti Nikolina Cvitanović i Marin Vokić sa Sveučilišta u Dubrovniku osvojili su nagradu za najbolji poster.

Sagita Mirjam Sunara najavljuje Nagradu "Zvonimir Wyroubal"

Vladimir Pajić preuzima nagradu za najbolju PPT-prezentaciju

Cäcilije Kegley je primila nagradu za najbolje usmeno izlaganje

Marin Vokić je preuzeo nagradu za najbolji poster

Nagrađeni studenti

Što se postera tiče, moram istaknuti dva rada koja su mi se jako svidjela. Prvi je prikaz konzervatorsko-restauratorskog zahvata na zidnoj slici Raula Goldonija iz Muzeja jugoslavenske povijesti u Beogradu. Taj mi je poster privukao pažnju, jer je odlično dizajniran. Tekst je smješten na sredini plakata, a oko njega su raspoređene slike. Puno slika! Drugi plakat je "To conserve or to restore: Finding the balance". Poster govori o stvarima s kojima se konzervatori-restauratori svakodnevno suočavaju. Kada se restauriranje treba zaustaviti? Kako uspostaviti ravnotežu između povijesnih vrijednosti i estetskih značajki umjetničkog djela? Autorica je istaknula nekoliko pitanja koja su u našoj struci još uvijek otvorena.

Organizatori su odlučili dodijeliti tri posebne nagrade, odnosno plakete. Prva je išla gospodinu Jamesu Blacku, direktoru izdavačke kuće Archetype Publications. Druga je pripala dr. sc. Goranu Nikšiću, voditelju Odjela za staru gradsku jezgru Grada Splita i dugogodišnjem suradniku Odsjeka za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije u Splitu. Treća je nagrada uručena izv. prof. Jurici Matijeviću, predsjedniku Organizacijskog odbora i predstojniku Odsjeka za konzervaciju-restauraciju.

James Black

Dr. sc. Goran Nikšić

Jurica Matijević, izv. prof.

Tanja Dujaković s Odjela za umjetnost i restauraciju Sveučilišta u Dubrovniku na kraju je najavila 13. međunarodnu konferenciju studija konzervacije-restauracije koja će se dogodine održati u Dubrovniku

Završni osvrt

Nama, studentima, 12. međunarodna konferencija studija konzervacije-restauracije pružila je priliku da se družimo s kolegama i upoznamo ljude iz drugih zemalja. Puno smo toga naučili o struci. Vidjeli smo kako se drugi suočavaju s problemima i pitanjima na koja ni mi sami još nismo pronašli odgovor. Možda će budući skupovi ponuditi rješenja za neke od tih problema.

Najzanimljiviji dio Konferencije bio mi je obilazak Dioklecijanove palače. Naš vodič, dr. sc. Goran Nikšić, strpljivo nam je objašnjavo najraniju povijest carskoga zdanja. Čula sam puno toga novoga i produbila znanje o gradu u kojemu studiram.

Imam jednu jedinu zamjerku, i to na način na koji su neki studenti prezentirali svoje radove. Smatram da bi studente trebalo poticati da više pričaju o svojim projektima, a manje čitaju s papira. Znam da trema čini svoje, no dobra pripremljenost daje sigurnost. Neka nam ovo svima bude poticaj da se (još) više trudimo!

Na kraju moram pohvaliti sve članove Organizacijskog odbora, kao i studente koji nisu sudjelovali u radu toga tijela, ali su pomagali oko pojedinih zadataka. Zahvaljujući naporima cijele ekipe, sve je proteklo u najboljem redu, a Konferencija je ispunila sva očekivanja.

Sudionici 12. međunarodne konferencije studija konzervacije-restauracije