četvrtak, 7. studenoga 2013.

Uređenje depoa Galerije umjetnina "B. Dešković" u Bolu na Braču, 1. dio

UVODNA NAPOMENA: Sagita Mirjam Sunara, doc.


U okviru terenske nastave iz specijalističkog kolegija o konzerviranju i restauriranju štafelajnih slika, studentice četvrte godine Nives Mijić, Tina Tomšič, Emilija Vranković i Petra Baleta sudjeluju u projektu uređenja depoa Galerije umjetnina "Branislav Dešković" u Bolu na Braču. Projekt se realizira uz potporu Ministarstva kulture RH.

Emilija, Nives, Tina i Petra

Depo Galerije "Dešković" nalazi se u zgradi općinskog Centra za kulturu, koji je od Galerije udaljen nekoliko minuta hoda. Depo je smješten u podrumu, u prostoriji površine tridesetak metara kvadratnih. Pod i zidovi su od kamena. Nema prozora, a ventilacijski sustav se rijetko uključuje. U zraku se osjeća jak miris vlage. Prošle godine, kada sam prvi put posjetila depo, dio slika bio je naslagan na dvije velike metalne police, bez osobitog reda. Ostale su slike bile poslagane na drvene klupe. Skulpture su također bile poslagane na klupe. Nekoliko većih, odnosno težih, ležalo je na podu. Prostor iza šanka (nekoć se ovdje nalazio klub za mlade) koristio se za pohranu muzejskih publikacija.


Depo Galerije umjetnina "B. Dešković" (kolovoz 2012. godine)


Depo Galerije umjetnina "B. Dešković" (kolovoz 2012. godine)

Prije odlaska u Bol studentima sam pokazala fotografije depoa koje sam snimila prošle godine. Htjela sam ih upoznati s prostorom i objasniti im u kakvim se uvjetima umjetnine čuvaju. Studenti su trebali prepoznati uzroke propadanja umjetnina i dati svoje prijedloge za (pre)uređenje depoa.

Kako je izgledao naš prvi radni dan u Bolu, pročitajte u nastavku teksta.


Prva radna akcija

PIŠU Emilija Vranković i Nives Mijić
Dopunila i uredila: S. M. Sunara
Fotografije: S. M. Sunara


U vlažnoj podrumskoj prostoriji koja se koristi kao privremeni depo Galerije "Dešković" situacija je bila puno bolja nego što smo očekivali. Tino Vuković, bivši student naše Akademije koji u Galeriji obavlja pripravnički staž, prije našeg dolaska krenuo je čistiti i sređivati prostoriju. Slike koje se nalaze na metalnim policama posložio je prema dimenzijama, od većih prema manjim. Slagao ih je tako da budu okrenute licem na lice i naličjem na naličje. Na svaku je sliku zalijepio oznaku s inventarnim brojem, a na svaku metalnu policu papir s popisom slika koje se na njoj nalaze. Kataloge, razglednice i druge muzejske publikacije premjestio je na policu iza šanka. Mogli smo samo pohvaliti njegov rad!


Tino je uveo red u depo!


... i popisao slike koje se nalaze na svakoj polici


Ipak, umjetnine još uvijek nisu propisno složene i zaštićene od propadanja

Nakon rasprave o tome što planiramo raditi kroz ovaj projekt, odredili smo radne prioritete toga dana i podijelili se u dvije grupe. Petra i Emilija bile su zadužene za skulpture, a Tina i Nives za slike. Profesorica Sagita je koordinirala sve aktivnosti i pomagala nam kad bi nešto zapelo.


Za svaki problem koji smo identificirali u depou, predložili smo nekoliko rješenja

Najprije je trebalo usisati pod prostorije; tako je uklonjena prašina i dio prljavštine. Nakon toga smo otprašili slike koje se nalaze na drvenim klupicama ispred šanka. Prilikom vraćanja slika na klupice pazili smo da slike budu poredane prema dimenzijama i težini; uz zid smo slagali veće i teže slike, a ispred njih manje i lakše. Slagali smo ih tako da jedna prema drugoj budu okrenute licem, odnosno poleđinom, i da stoje okomito jedna na drugu. Idući ćemo put poduzeti mjere da slike udaljimo od kamenog zida.


Uklanjanje prašine sa slika 

Na velikom broju slika uočili smo oštećenja uzrokovana neprimjerenim skladištenjem. Na nekoliko ukrasnih okvira slikani sloj se odvojio od nositelja, i to baš na onoj strani koja je ležala na podu. Budući da je prostorija jako vlažna, na nekim su se slikama pojavile gljivice i plijesni. Te smo slike otprašili ispred zgrade, a nakon toga pohranili nešto dalje od ostalih umjetnina, prekrivene Melinexom. Očistit ćemo ih idući put. Za drugi posjet depou ostavljamo i podljepljivanje nestabilnog slikanog sloja.





U depou se nalazi više metalnih i gipsanih skulptura. Neke su ležale na podu ispred metalnih polica, neke su bile poslagane na obližnju drvenu klupicu, a neke na istaknuti dio zida. Sve smo skulpture najprije otprašili kistovima. Na klupu smo pričvrstili Melinex, a preko njega poliestersku vunu, da spriječimo klizanje. Na tako pripremljenu površinu poslagali smo skulpture i prekrili ih Melinexom; sada su zaštićene od prašine. Tina smo upozorili da se skulpture ne smiju dirati golim rukama.



Melinexom i poliesterskom vunom obložili smo i stol koji se nalazi ispred metalnih polica pa smo na njega poslagali ostatak skulptura. Po svaku smo cijenu željeli izbjeći da skulpture budu na podu, jer se o njih može zapeti. Osim toga, na hladnom će se podu kondenzirati vlaga.


Skulpture više ne stoje na podu. Slike na gornjoj polici složene su tako da se ukrasni okvir jedne slike naslanja na ukrasni okvir druge slike, a ne na platno

Dok smo mi bili zabavljeni čišćenjem, profesorica Sagita je osmišljavala dokumentacijski obrazac koji će nam omogućiti da brzo i lako dokumentiramo zatečeno stanje umjetnina. Slika i skulptura ima jako puno, a mi nemamo dovoljno vremena za detaljno opisivanje njihova stanja. Obrazac će nam pomoći da brzo obradimo veliki broj predmeta, jer nudi mogućnost zaokruživanja jedne ili više ponuđenih opcija. Gdje je to potrebno, mogu se unositi napomene.

Predvidjeti sve opcije – sve materijale, vrste oštećenja i sl. – nije bio nimalo lagan posao, osobito ako se uzme u obzir da dokument treba biti koncizan i pregledan.


Za vrijeme pauze obišli smo stalni postav Galerije "Dešković". S balkona palače u kojoj se Galerija nalazi puca čaroban pogled na Bol


Za naš se projekt zainteresirala i novinarka Radio Splita pa smo dali intervju za emisiju Baština

U nastavku radova izvijestit ćemo u idućem postu!