PIŠU Ana Šapina i Petra Baleta
Uvodna napomena: Sagita Mirjam Sunara, doc.
Fotografije: P. Baleta, S. M. Sunara
U ovogodišnjoj Međunarodnoj restauratorskoj radionici Lopud (International Conservatioon Workshop Lopud, ICWL) sudjelovale su dvije studentice Odsjeka za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije u Splitu, Ana Šapina i Petra Baleta. Podsjetimo, riječ je o radionici koja se održava svakog ljeta, a okuplja studente i nastavnike iz Kölna, Bruxelessa i Antwerpena. Od splitskih su profesora u radionici ove godine sudjelovale asistentica Lana Kekez i docentica Sagita Mirjam Sunara.
Svi su se radovi odvijali crkvi Gospe od Šunja. Dovršen je konzervatorsko-restauratorski zahvat na skulpturi raspetoga Krista koja krasi oltar Sv. Križa. Skulptura je neobična – zapravo jedinstvena – po načinu izrade: snimanje CT metodom otkrilo je da je njezina unutrašnjost najvećim dijelom šuplja, dok su stijenke napravljene od ferule, biljke spužvaste strukture. Preko ferule je nanesen debeli sloj papirne pulpe, zatim sloj preparacije i, konačno, oslik. Nastavljeni su radovi na namještaju iz sakristije Gospe od Šunja. Iz crkve Gospe od Spilice, pak, dopremljene su dvije uljane slike na platnu, Čistilište s oltara Gospe od Karmela i Smrt sv. Josipa s istoimenog oltara. Radovi na slici Čistilište otpočeli su još prošle godine.
Ana i Petra na Lopudu su provele dva tjedna. Što su tamo radile, pročitajte u nastavku teksta.
Ana je s kolegicom Suzanom Antolović iz Dubrovnika prvi tjedan radila na skulpturi raspetoga Krista; zajedno su rekonstruirale nedostajuće prste na Kristovim šakama. Budući da je skulptura izrađena od ferule (drvo ferule je slično drvu balse), novi su prsti izrađeni od istog materijala. Najprije je od većih komada ferule trebalo izraditi štapiće, zatim ih posložiti i zalijepiti na original. Na kraju je uslijedilo završno rezbarenje i oblikovanje. S obzirom na to da su prsti na obje ruke u istom položaju, kao predložak za rekonstrukciju nedostajućeg prsta lijeve ruke korištena je desna ruka, i obrnuto. Na rekonstruirane prste nanesen je sloj japan papira, na kojemu je izveden retuš. Za taj su dio posla bile zadužene studentice iz Bruxelessa. Od većih radova na ovoj umjetnini ostalo je samo retuširanje sitnih oštećenja bojanoga sloja na korpusu; i taj su posao obavili belgijski studenti.
Studenti koji specijaliziraju konzerviranje i restauriranje namještaja sebe odmilja zovu woodies. Woodies su godine imali jako puno posla: trebalo je očistiti i konsolidirati gotovo sav namještaj iz sakristije Gospe od Šunja. Mi smo im odlučile pomoći, a usput se okušati u ovoj restauratorskoj "disciplini". Kolege studenti detaljno su nam objasnili što trebamo činiti i na jedan dan nam "prepustili" drveni biskupski tron. Očistile smo unutrašnjost sjedalice i vanjski obojeni dio. Na kraju smo konsolidirale nestabilne dijelove drva.
Na Lopudu se radi cijeli dan, svaki dan... Osim nedjelje! U kratkim smo pauzama ipak uspjele istražiti otok i uživati u njegovim ljepotama.
Iz crkve Gospe od Spilice dopremljena je uljena slika na platnu koja prikazuje smrt sv. Josipa. Slika je prvo detaljno pregledana pod "običnim" i UV svjetlom. Preslici i retuši grafički su dokumentirani. S površine i iz krakelira odstranjene su naslage soli. Konsolidiran je slikani sloj, koji je u donjem dijelu slike bio vrlo nestabilan. Kutovi podokvira bili su rasklimani pa ih je trebalo učvrstiti. Slika je na podokvir izvorno bila pričvršćena drvenim tiplima, ali je prilikom umetanja u oltar skraćena s bočnih strana. U tim su zonama drveni tipli zamijenjeni željeznim čavlićima. Čavlići su s vremenom korodirali, platno se oštetilo pa se slika odvojila od podokvira. Perforirani rubovi platna lokalno su ojačani sintetičkim platnom, a slika je čavlićima privremeno fiksirana za podokvir.
Drugi tjedan radionice uglavnom smo bile zabavljene konsolidiranjem nestabilnog slikanog sloja.
Svi su studenti na kraju sudjelovali u završnoj raspravi, gdje su imali priliku prezentirati rezultate svojega rada i s kolegama razgovarati o daljnjim koracima u konzervatorsko-restauratorskom zahvatu.
Dojmovi
"Sve u svemu, bilo nam je jako lijepo na Lopudu," kažu Petra i Ana. "Naučile smo puno toga, u nekim smo zahvatima stekle puno iskustva. Uz to smo upoznale kolege iz Njemačke i Belgije. Nadamo se da će neka od tih poznanstava prerasti u prijateljstva. Naši se dojmovi mogu svesti na dvije riječi: Hoćemo opet!"
Uvodna napomena: Sagita Mirjam Sunara, doc.
Fotografije: P. Baleta, S. M. Sunara
U ovogodišnjoj Međunarodnoj restauratorskoj radionici Lopud (International Conservatioon Workshop Lopud, ICWL) sudjelovale su dvije studentice Odsjeka za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije u Splitu, Ana Šapina i Petra Baleta. Podsjetimo, riječ je o radionici koja se održava svakog ljeta, a okuplja studente i nastavnike iz Kölna, Bruxelessa i Antwerpena. Od splitskih su profesora u radionici ove godine sudjelovale asistentica Lana Kekez i docentica Sagita Mirjam Sunara.
Svi su se radovi odvijali crkvi Gospe od Šunja. Dovršen je konzervatorsko-restauratorski zahvat na skulpturi raspetoga Krista koja krasi oltar Sv. Križa. Skulptura je neobična – zapravo jedinstvena – po načinu izrade: snimanje CT metodom otkrilo je da je njezina unutrašnjost najvećim dijelom šuplja, dok su stijenke napravljene od ferule, biljke spužvaste strukture. Preko ferule je nanesen debeli sloj papirne pulpe, zatim sloj preparacije i, konačno, oslik. Nastavljeni su radovi na namještaju iz sakristije Gospe od Šunja. Iz crkve Gospe od Spilice, pak, dopremljene su dvije uljane slike na platnu, Čistilište s oltara Gospe od Karmela i Smrt sv. Josipa s istoimenog oltara. Radovi na slici Čistilište otpočeli su još prošle godine.
Ana i Petra na Lopudu su provele dva tjedna. Što su tamo radile, pročitajte u nastavku teksta.
Ana je s kolegicom Suzanom Antolović iz Dubrovnika prvi tjedan radila na skulpturi raspetoga Krista; zajedno su rekonstruirale nedostajuće prste na Kristovim šakama. Budući da je skulptura izrađena od ferule (drvo ferule je slično drvu balse), novi su prsti izrađeni od istog materijala. Najprije je od većih komada ferule trebalo izraditi štapiće, zatim ih posložiti i zalijepiti na original. Na kraju je uslijedilo završno rezbarenje i oblikovanje. S obzirom na to da su prsti na obje ruke u istom položaju, kao predložak za rekonstrukciju nedostajućeg prsta lijeve ruke korištena je desna ruka, i obrnuto. Na rekonstruirane prste nanesen je sloj japan papira, na kojemu je izveden retuš. Za taj su dio posla bile zadužene studentice iz Bruxelessa. Od većih radova na ovoj umjetnini ostalo je samo retuširanje sitnih oštećenja bojanoga sloja na korpusu; i taj su posao obavili belgijski studenti.
Studenti koji specijaliziraju konzerviranje i restauriranje namještaja sebe odmilja zovu woodies. Woodies su godine imali jako puno posla: trebalo je očistiti i konsolidirati gotovo sav namještaj iz sakristije Gospe od Šunja. Mi smo im odlučile pomoći, a usput se okušati u ovoj restauratorskoj "disciplini". Kolege studenti detaljno su nam objasnili što trebamo činiti i na jedan dan nam "prepustili" drveni biskupski tron. Očistile smo unutrašnjost sjedalice i vanjski obojeni dio. Na kraju smo konsolidirale nestabilne dijelove drva.
Na Lopudu se radi cijeli dan, svaki dan... Osim nedjelje! U kratkim smo pauzama ipak uspjele istražiti otok i uživati u njegovim ljepotama.
Iz crkve Gospe od Spilice dopremljena je uljena slika na platnu koja prikazuje smrt sv. Josipa. Slika je prvo detaljno pregledana pod "običnim" i UV svjetlom. Preslici i retuši grafički su dokumentirani. S površine i iz krakelira odstranjene su naslage soli. Konsolidiran je slikani sloj, koji je u donjem dijelu slike bio vrlo nestabilan. Kutovi podokvira bili su rasklimani pa ih je trebalo učvrstiti. Slika je na podokvir izvorno bila pričvršćena drvenim tiplima, ali je prilikom umetanja u oltar skraćena s bočnih strana. U tim su zonama drveni tipli zamijenjeni željeznim čavlićima. Čavlići su s vremenom korodirali, platno se oštetilo pa se slika odvojila od podokvira. Perforirani rubovi platna lokalno su ojačani sintetičkim platnom, a slika je čavlićima privremeno fiksirana za podokvir.
Drugi tjedan radionice uglavnom smo bile zabavljene konsolidiranjem nestabilnog slikanog sloja.
Svi su studenti na kraju sudjelovali u završnoj raspravi, gdje su imali priliku prezentirati rezultate svojega rada i s kolegama razgovarati o daljnjim koracima u konzervatorsko-restauratorskom zahvatu.
Dojmovi
"Sve u svemu, bilo nam je jako lijepo na Lopudu," kažu Petra i Ana. "Naučile smo puno toga, u nekim smo zahvatima stekle puno iskustva. Uz to smo upoznale kolege iz Njemačke i Belgije. Nadamo se da će neka od tih poznanstava prerasti u prijateljstva. Naši se dojmovi mogu svesti na dvije riječi: Hoćemo opet!"
Nema komentara:
Objavi komentar