subota, 4. prosinca 2010.

Vijesti iz radionice

PIŠE Jelena Zagora
Ispravila: Sagita Mirjam Sunara, v. as.
Fotografije: Sagita Mirjam Sunara, v. as.


Naš semestralni zadatak za kolegij Konzervacija-restauracija štafelajnih slika i polikromiranog drva 3 je priprema izložbe o restauraciji jedne slike iz crkve Imena Isusova / Imena Marijina u Postinju Gornjem pored Muća. Riječ je o uljanoj slici na platnu s prikazom Gospe Lurdske čiji autor nije poznat, a nastala je krajem 19. stoljeća.


U našu je radionicu stigla prije nekoliko godina i bila je jako oštećena. Do sada su na njoj izvedeni ovi zahvati: zaštita lica slike, čišćenje poleđine, podljepljivanje slikanog sloja, ravnanje slike, uklanjanje površinske nečistoće i preslika, napinjanje na novi podokvir i umetanje nedostajućih dijelova platna. Radove su, pod mentorskim vodstvom Sagite Mirjam Sunara, izvodili naši stariji kolege. Nas, pak, čeka rekonstrukcija preparacije, podslikavanje, nanošenje među-laka, retuširanje i završno lakiranje. Ukratko: puno posla!



Don Ivan Barišić, župnik koji nam je povjerio sliku na restauraciju, volio bi je vidjeti u crkvi početkom siječnja, kada se slavi blagdan Presvetog Imena Isusovog. Kako zahvat do tada neće biti gotov, odlučili smo ga obradovati informativno-edukativnom izložbom na kojoj ćemo, uz panoe s prikazom izvedenog zahvata, izložiti i sliku. Ideja je sljedeća: na jednom manjem dijelu slike izvest ćemo sve faze zahvata koje slijede – tako će don Ivan i mještani Postinja Gornjeg vidjeti kako će njihova slika izgledati nakon restauracije, ali i koliko nas još posla čeka.

Najprije je trebalo zalijepiti nekoliko malih platnenih zakrpa koje su ispale prilikom napinjanja slike na podokvir. (Zbog problema s krivljenjem nositelja slika je bila dvaput napinjana.) Namjera nam je bila vrućom iglom reaktivirati ljepilo (Polyamid Textil Schweisspulver) na spojevima starog i novog platna, ali se igla pokvarila. (Da, i to se događa!) Kako ne bismo gubili vrijeme, krenuli smo raditi probe rekonstrukcije preparacije na izvornom platnu i tekstilnim umetcima koji su stabilni. (Oni koji ne znaju kako su građene slike starih majstora, neka slijede ovu poveznicu.) Uz to smo pripremili platno za izradu novih tekstilnih umetaka, da budemo spremni za lijepljenje zakrpa kada igla stigne s popravka. Priprema je obuhvatila napinjanje platna na pomoćni okvir, vlaženje i dotezanje (u nekoliko navrata, da se struktura vlakana oslabi i svojstvima približi onoj starog platna) te impregniranje toplom otopinom zečjeg tutkala.



Isprobali smo klasičnu tutkalno-krednu preparaciju spravljenu od bolonjske krede i zečjeg tutkala (7 %), kao i "suvremenu", tvornički proizvedenu akrilnu preparaciju. Akrilna je preparacija pokazala puno bolje radne osobine: brzo se suši i manje gubi na volumenu, a njena se tekstura bolje stapa s teksturom okolnog slikanog sloja.


Preparaciju smo nanosili pod bočnim svijetlom, kako bi tekstura više došla do izražaja. Platno je prethodno impregnirano toplom otopinom zečjeg tutkala. Idući put isprobat ćemo smjesu krede i Klucela E u etanolu.


1 komentar: